Bedrijventerreinen vormen een onmisbare schakel in het op peil houden van het voorzieningenniveau van onze stad. Denk aan de lokale maakindustrie en de bedrijven die onze huizen bouwen en onderhouden. Of denk aan het logistieke bedrijf en de groothandel die ervoor zorgen dat de lokale winkels en horeca worden bevoorraad. Ze vervullen met 11,2% van de Leidse banen een belangrijke rol in dé werkgelegenheidsmotor. Daarnaast spelen ze een belangrijke rol bij de energietransitie, vergroening en het duurzaam bevoorraden van de stad. Kortom, werken aan sterke bedrijventerreinen is werken aan een economisch vitale stad en regio.

“Om te bepalen welke inspanningen er nodig zijn is het van belang de feiten in kaart te brengen. Op basis hiervan kunnen we op de Leidse bedrijventerreinen maatwerk leveren om de vitaliteit te vergroten”, aldus wethouder Fleur Spijker. Zodoende heeft Bureau Blaauwberg in opdracht van Gemeente Leiden, Bedrijvig Leiden en Ondernemend Leiden een feitenfundament opgesteld.

In totaal zijn er 12 gebieden onderzocht: het Leiden Bio Science Park, de woon-werkwijk Boerhaave en tien klassieke bedrijventerreinen. In de afgelopen jaren is de werkgelegenheid op het Bio Science Park met 20% toegenomen en vormt daarmee de motor van de Leidse economie. De klassieke terreinen kenmerken zich door een gemengd karakter aan bedrijven die een schakel vormen in het bevoorraden en leveren van goederen aan de stad. Ondanks dat de stad groeit, valt het de onderzoekers op dat de werkgelegenheid op de bedrijventerreinen de afgelopen tien jaar is afgenomen. “Dit baart ons zorgen. Je zou verwachten dat de werkgelegenheid ook op de bedrijventerreinen meegroeit in de groei van de stad. Denk hierbij aan logistiek medewerkers, bouwers, installateurs en de makers. Waar dit precies aan ligt en hoe we dit kunnen veranderen vraagt om verder onderzoek”, aldus Willem-Jan Zirkzee, voorzitter van het samenwerkingsverband van bedrijventerreinen, Bedrijvig Leiden.

Wat verder opvalt is dat er op reguliere werkdagen minimaal 10.000 vervoersbewegingen aan forensenverkeer is. Het werkelijke aantal ligt mogelijk hoger door klantbezoek, toeleveranciers, sluipverkeer en zakelijke meetings. Deze aantallen vervoersbewegingen komen niet ten goede aan de bereikbaarheid van de stad. Daar is winst te behalen door het verbeteren van de bereikbaarheid per openbaar vervoer. Ook is het belangrijk dat de bedrijven proberen juist lokale medewerkers aan zich te binden. Hoe meer mensen op de fiets naar hun werk kunnen des te beter dit is voor de bereikbaarheid en doorstroming van de stad.

Tot slot constateren de onderzoekers dat de bedrijventerreinen een belangrijke rol kunnen spelen in de energietransitie en het duurzaam bevoorraden van de stad. Het enorme oppervlak aan daken is bijvoorbeeld zeer geschikt voor het plaatsen van zonnecellen. Daarnaast biedt de ligging bij uitvalswegen en het rijke netwerk aan grachten en singels kansen om de stad duurzaam te bevoorraden.

“Kortom: werk aan de winkel. Het feitenfundament vormt hiervoor een goed startpunt om te komen tot een plan van aanpak. Daar trekken de partijen samen in op”, aldus Nico Tates, voorzitter Ondernemend Leiden. Woensdag 2 november zal wethouder Spijker een diner organiseren met ondernemers uit de stad om de eerste stappen richting een plan van aanpak te zetten.