Leiden krijgt als één van de ongeveer veertig gemeenten een zero emissie zone voor vrachtvervoer. Dit betekent dat vanaf 2025 alleen schone vervoersmiddelen de binnenstad en het stationspleingebied van Leiden in mogen. Op maandag 19 juni jongstleden heeft de gemeente Leiden een congres georganiseerd om hierover met ondernemers te praten. Tijdens deze bijeenkomst lieten vele ondernemers het signaal horen dat zij  zich grote zorgen maken over dit nieuwe beleid.

Een vijftal mensen heeft zich in het bijzonder uitgesproken over de onzekere economische impact, en zij vragen zich hierbij af of  “zero emissie zal leiden tot zero omzet”? Ondernemend Leiden is met dit vijftal het gesprek aangegaan.  Eén van dit vijftal is Jet van Haastrecht, programmamanager van het Zero Emissie (ZE) beleid vanuit Gemeente Leiden. Volgens Jet zijn de zorgen van ondernemers begrijpelijk: ‘Het betekent eigenlijk voor iedereen wel wat’. Zo verklaart zij dat het beleid voor iedere ondernemer een verandering van werkwijze of organisatie vereist. Zij benadrukt dat de gemeente daarom ondernemers zo goed als mogelijk wil informeren, en ondersteuning aanbiedt in de vorm van bijvoorbeeld de hulp van logistiekmakelaar Henk Kolenbrander, die eveneens in het gesprek betrokken was. Twee van haar gesprekpartners, Guido Verschoor, voorzitter van de Koninklijke Horeca Nederland, en Alexander Geertsema, bestuurslid bij Centrummanagement Leiden, hebben kritiek op deze ondersteunende rol van de gemeente. Volgens beiden had de gemeente Leiden haar ondernemers eerder moeten voorbereiden. Guido legt uit: ‘Ik denk dat heel veel ondernemers niet goed weten wat er op hen afkomt. We hebben nog anderhalf jaar en er gaan een hele hoop veranderingen komen’.

Aan tafel werd gesproken over de ondersteunende aanpak van de gemeente. Bijvoorbeeld in de vorm van Probeertegoeden waarmee ondernemers kosteloos kunnen uitproberen welk alternatief vervoer het beste bij hen past. En gratis advies van de logistiekmakelaar (voor Leiden is dit Michael van Wijngaarden, en kan een afspraak gemaakt worden via logistiekmakelaarzes@leiden.nl) . Daarnaast gingen de tafelgasten ook met elkaar in gesprek over knelpunten in het beleid. Over één knelpunt in het beleid zijn de tafelgasten het eens: het businessmodel is niet duidelijk en dat zorgt voor zorgen over de betaal- en haalbaarheid van het beleid. Guido deelt de zorgen die vele ondernemers volgens hem hebben: ‘Wie gaan dat betalen? Het wordt allemaal duurder voor ons’. Jet vindt deze zorgen reëel, want: ‘We weten nog niet waar de kosten gaan vallen’. Soufian El Marsse, marktvoorzitter en eigenaar van marktkraam Ilias, sluit zich bij het drietal aan. Volgens hem is de haalbaarheid voor sommige beroepsgroepen, kooplieden bijvoorbeeld, problematisch vanwege de beperkte laadcapaciteit. Bovendien uitte hij zijn zorgen over het verlies van klanten, wat naar zijn beleving komt door een slechtere bereikbaarheid van de binnenstad het parkeerbeleid van de gemeente: ‘Het is leuk dat iedereen elektrisch gaat rijden, maar alle parkeerplekken op de straat in de binnenstad worden weggehaald. Dus hoe aantrekkelijk is het nog voor een klant om naar de binnenstad te komen? Zie jij jezelf al lopen met je nieuwe magnetron omdat je er helemaal mee naar de parkeergarage moet lopen?’. Alexander sluit vervolgens af met een prikkelende stelling: ‘Je moet oppassen dat je straks zero emissie hebt, maar ook zero omzet’. Ondernemend Leiden zet zich in, bijvoorbeeld middels deze podcastopname, in voor passende ondersteuning en een integrale aanpak.

Benieuwd naar het verloop van dit gesprek? Beluister dan de podcast Economie van Morgen op Spotify (zoek op ‘Economie van Morgen’) of op https://ondernemendleiden.nl/nl/podcast-economie-van-morgen

Foto: John Brussel Fotografie.